mandag 15. februar 2016

Morder-Anders og hans venner - Jonas Jonasson












 

MORDER-ANDERS

  OG HANS VENNER

  (SAMT EN OG ANNEN UVENN)

 Roman
 Utgitt 2015
 335 sider
 Oversatt fra Svensk
 av Elisabeth Bjørnson.
 Vigemostad Bjørke

 Lest 13.-14. januar 2016

Jonas Jonassons første bok, den om Hundreåringen som stakk av fra gamlehjemmet, leste jeg en påske for noen år siden. Det var den morsomste jeg hadde lest på lang tid, jeg lo meg skakk gjennom påsken. Jeg har også sett filmversjonen av boken og syns også den var ganske "løyen". 
Oppfølgeren, om analfabeten som kunne regne, var en liten
nedtur, selv om også den er lesbar.

Denne, hans tredje bok, er nok noe opp fra den forrige., men den når ikke heilt opp til hans debutroman.
Det kan skyldes at typen morsomheter, selv om han er ganske kreativ er den samme og det blir en del gjentakelser. Jeg var inne på tanken å kalle boken for burlesk eller til og med pikaresk, men vi er ikke helt der om vi skal bruke en klassisk forståelse av disse begrepene. Handlingene passerer mange ganger langt utenfor det vi forstår med dagligdagse liv og levnet, så den mest nøyaktige betegnelsen er vel en jonassonsk røverhistorie.

Huddinge, sør for Stockholm, Pensjonat Sjöudden, fjorten rom, 225 SEK natten, felles toalett og dusj, rent sengetøy og rene håndklær en gang i uken, men verken sjø eller odde. Dette er rammen rundt fortellingen om Morder-Anders, resepsjonisten Per Persson og den frafalne presten Johanna Kjellander. Penger og hvordan skaffe seg det fort og greit er hovedtemaet.

Morder-Anders har sitte lenge inne for tre mord av folk i dop&rus-bransjen., ikke i rask rekkefølge, han måtte jo sone innimellom. Etter siste soning ønsker han å slutte med mord og dop, men ikke øll og tar inn på dette pensjonatet hvor Per Persson er resepsjonist og der også presten Johanna Kjellander sjekker inn etter at mista både jobben og Troen. Alle er i beit for penger og det fører til at de leier ut Morder-Anders som torpedo til Stockholms underverden. Brukne bein og armer mot stykkbetaling.
Pengene strømmer inn, men så blir Morder-Anders nysgjerrig på Johannas tidligere yrke og ganske fort en kristen. De må skifte næringsvirksomhet og når også denne må bringes til ende, så hopper de over til en tredje bransje hvor nattverd med fullverdig vin og på påfølgende stinne brakker inngår.

Jeg skal ikke røpe med om forløpet, men bare nevne at det er fart og fres, absurditet og humor heile veien. Leseren står i fare for å skratte høyt og skape forundring dersom han sitter sammen med noen, men han vil slite dersom han prøver å finne det dypere budskapet i romanen.

De klassiske pikareskromanene, som f.eks "Lazarillo de Tormes" var som regel samfunnsbeskrivende, gjerne satiriske og refsende i de mer eller mindre vanvittige historiene som ble fortalt.
Hos Jonas Jonasson finner vi ikke noe av det slaget. Skal jeg dra fram en syltynn rød tråd må det være Bibelen og hvordan utsagn og setninger i den dras ut av sammenhengen og tolkes inn til eget formål.
I etterordet ber forfatteren om at Gud skjerper seg og jobber for at hans ivrigste supportere ikke tar ham fullt så alvorlig!

Jeg vil anbefale deg å lese boka, spesielt hvis du liker litt tull og fjas og dersom du trenger til hvile etter, som jeg å ha lest "Magnet".
Du kan godt også kjøpe den for det er godt mulig du vil lese den om igjen seinere, en påske kanskje, men du kan vente til paperback- utgaven kommer.
Boken er verd 100 kroner, men kanskje ikke 349.

Jeg ga den 3/5 på Goodreads  (trykk på lenken) og finner jeg igjen terningen vil den nok vippe litt på 3, men lande på 4.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar